Inmiddels weten we allemaal wel dat je via je website toegankelijke taal informatie moet bieden,waarvan je denkt dat je doelgroep naar zoekt, en hoopt dat zoekmachines dat oppakken. Helaas zijn de meeste bedrijven niet uniek. Was dat maar zo, want dan wist je zeker dat je hoog in de zoekresultaten eindigt. Maar de realiteit is anders, en dat maakt Google voor de meeste bedrijven best wel een uitdaging.
Het voert te ver om hier diepgaand in te gaan op alle manieren om via search engine optimization (SEO) je website beter te laten scoren. Ik wil het hier echter wat kanttekeningen plaatsen bij de zoekresultaten van Google. Zo weet je nooit wanneer de zoekmachine-monopolist z’n algoritmes weer eens wijzigt, zodat je van de ene op de andere dag in de zoekresultaten naar beneden kunt tuimelen. Zo’n algoritmewijziging is zeker niet louter en alleen bedoeld, om de gebruiker een betere ervaring te bieden.
Vaak begint de lijst met zoekresultaten gewoon met betaalde advertenties. Als je daar niet via Google Adwords aan meedoet, kom je dus in veel gevallen nooit bovenin de zoekresultaten. Ik heb onlangs zelfs eens een Google-pagina gezien die vrijwel geheel uit betaalde zoekresultaten bestond. Door het algoritme periodiek te wijzigen, stimuleert Google dat bedrijven meer aan Adwords besteden. Daarbij kan je bovendien afvragen, of bedrijven die via Adwords betalen ook worden voorgetrokken bij de gewone ‘organische’ resultaten. Google zal dat nooit toegeven, maar ja, welk bedrijf wil zijn betalende klanten tegen de haren instrijken?
Een ander kanttekening is, of de gewone zoekmachinegebruiker eigenlijk wel is gediend met deze betaalde resultaten en door SEO-technieken gemanipuleerde websites? Want op deze manier is Google al lang niet meer de handige zoekmachine waar je objectief je informatie vandaan kunt halen, want wat je ziet is het resultaat van betaalde vermeldingen en slim gestroomlijnde SEO-websites. Waarbij Google ook nog eens uitgebreid via cookies en andere tracking-technieken je zoek- en surfgedrag in kaart brengt om resultaten zo goed mogelijk op jou af te stemmen. Je zou kunnen stellen dat Google voor zover het om bedrijfsinformatie gaat op deze manier geen echte zoekmachine meer is, maar een verzameling van marketinginspanningen waarbij ook de gebruiker gewoon handelswaar is. Probeer het zelf maar eens door dezelfde zoektermen eerst bij Google, en dan later bij een andere zoekmachine in te voeren, zoals DuckDuckGo.com, die je gegevens niet bewaart en je niet volgt. Hoewel ook DuckDuckGo met advertenties werkt, kunnen de organische zoekresultaten behoorlijk verschillen met die van Google.
En hoe lang duurt het voor de gebruiker daar genoeg van heeft, en naar alternatieven gaat zoeken?