Twee jaar geleden hielp ik bij het lokaliseren van de medescholieren van mijn eindexamenklas van de middelbare school. Een forse klus, maar zo’n driekwart van de klasgenoten die we zochten hebben we uiteindelijk via internet gevonden. Maar wat zou het allemaal een stuk gemakkelijker zijn geweest, als iedereen een Facebook of LinkedIn-account had.
Maar nee, nauwelijks, daar deden de meesten niet aan. Nu zijn er natuurlijk mensen die niet gevonden willen worden, maar ik weet zeker dat dit voor de meesten niet opging. De afgelopen twee jaar zal best een aantal van die klasgenoten inmiddels de social media hebben omarmd, maar het doet me denken aan een hardnekkig misverstand dat nog steeds bij veel ondernemers blijft bestaan.
“Ik heb een website, en ik wil bij de eerste tien zoekresultaten van Google gevonden worden.” Klik, klik, klaar is Kees, en als ondernemer hoef je daar verder niets aan te doen. Nu moet ik toegeven dat de internetbranche natuurlijk voor een belangrijk deel ook zelf verantwoordelijk is voor die mythe dat het allemaal zo makkelijk gaat – tegen betaling van een forse som vanzelfsprekend, want de Audi van de accountmanager moet wel worden betaald. De proeven van bekwaamheid waren natuurlijk altijd indrukwekkend, want dan werd er verwezen naar klanten die volkomen unieke diensten aanboden, en dus wel bovenin Google tevoorschijn moesten komen. De SEO-mythe, noem ik dat maar (SEO = search engine optimization). Begrijp mij goed, natuurlijk moet een website zo worden gebouwd dat zoekmachines die zo makkelijk mogelijk kunnen indexeren. Maar zoekmachines blijven tombola’s, zo sta je op nr. 5, en een paar dagen later sta je op nr. 10, en weer even later ben je bijna niet meer terug te vinden.
Niets doen dan maar? Nou nee, integendeel. Wat we moeten doen is het achterlaten van zoveel mogelijk sporen. En als die sporen worden opgepikt, dan kunnen we beter worden gevonden. Ik heb het hier met nadruk niet alleen over de website. Wil je via zoekmachines goed gevonden worden, dan moet je een arsenaal aan media inzetten. Behalve de website zijn dat bijvoorbeeld sociale media als Facebook, Twitter en Linkedin, maar je moet ook een blog openen. Ik kan niet genoeg onderstrepen hoe belangrijk bloggen is om gevonden te worden. Want waar kijkt Google naar? Naar inhoud. En daar zijn blogs bij uitstek geschikt voor. Het oude adagium dat een website weinig tekst moet hebben, omdat mensen toch niet lezen, gaat niet meer op. Inderdaad, met het lezen is het tegenwoordig droevig gestemd. Maar we richten ons nu niet alleen op doelgroepen, maar vooral op zoekmachines. Want die vinden inhoud wel heel belangrijk. Als ik kijk naar de reacties die wij online krijgen, is dat tegenwoordig bijna altijd via blogverhalen, die wij zowel op Blogger (seashoremedia.blogspot.com) als op de website hebben staan. En eigenlijk maken blogs de websites ook veel leuker.
Ik weet, het kost tijd om dit allemaal goed in te zetten en bij te houden. Maar het is 2013. Sociale media en blogs zijn een realiteit waar geen ondernemer meer omheen kan. Alleen maar vertrouwen op de website is een gepasseerd station. Maak profielen aan op zoveel mogelijk sociale media, en plaats informatie op een blog. Uiteindelijk leiden die allemaal zelf weer naar uw website en uw onderneming. Maak hier tijd voor vrij, kijk wie in uw organisatie u hiermee kan helpen of schakel een gespecialiseerd bedrijf in. Ook wij doen dit al voor diverse opdrachtgevers.