Google Ads, voorheen Adwords, is ‘hot’. Kies je trefwoorden en koppel een advertentie die bij zoekopdrachten wordt getoond. ‘Pay per click’, Google rekent alleen af als er op wordt geklikt. Waar je komt te staan, hangt af van wat je betaalt en wie de hoogste bieder is. Heeft je Ad ook gevolgen voor je positie in de gewone zoekresultaten? Google zegt van niet. Wij hebben daar onze twijfels over, want het koppelen van advertenties aan content is zo oud als er media bestaan.
Maar pas op dat je niet op Google Ads leegloopt. Bereid je goed voor bij de keuze van zoekwoorden en de advertentietekst. We kennen Google’s algoritmen niet, dus is het uitproberen wat goed werkt. Pas op met generieke termen. Stel, je gebruikt de term ‘motor’. Maar dat kan een Yamaha zijn, de motor van een Opel of een elektrische aandrijving. Je advertentie kan bij de verkeerde ‘motor’ worden getoond, terwijl er toch op wordt geklikt. Geloof me, we hebben het gezien. En waar komen de clicks vandaan, uit Rusland? Daar heeft Google geen boodschap aan. Dus baken behalve je zoektermen, ook je doelregio goed af.
Er is er nog iets waar je rekening mee moeten houden. Voordat je je koffie hebt op hebt kan Google de mogelijkheden alweer hebben gewijzigd. Google kan gewoon niet zonder onduidelijkheid. Nieuwe kopregels, extra omschrijvingen, je raakt de draad al snel kwijt. Externe hulp is soms onontbeerlijk. Niet voor niets belt Google je vaak zelf om je wegwijs te maken in het labyrint van mogelijkheden.
Zorg er in elk geval voor dat je website of shop in orde is. Het gaat dan vooral om unieke content. Inhoud is heilig voor Google. Dus goede “zoekmachinevriendelijke” teksten, die zo exact mogelijk omschrijven wat je aanbiedt en alle termen bevatten waarop je gevonden wilt worden. Dat is lastiger dan je denkt, dus roep hiervoor eventueel specialistische hulp in. Als goede content niet werkt, kun je altijd nog besluiten om Adwords in te schakelen.
Geld geven aan een bedrijf dat gouden bergen belooft, maar zelf de spelregels bepaalt om daar te komen? Blijf nuchter, denk goed na wat je ook zonder Adwords kunt bereiken en bereid je goed voor als je de stap wel neemt. En roep de hulp van deskundigen in als je er niet uitkomt.