Vroeger was het makkelijk als je een website had. Mensen gingen online op hun desktopcomputer of laptop en dat was dat. Maar toen kwamen de smartphones en de tablets. En inmiddels bestaat meer dan de helft van de bezoeken aan websites uit mobiele gebruikers. Websites die zich automatisch aanpassen aan het formaat van het scherm waren het antwoord. Soms worden er speciale mobiele websites gemaakt, maar dat brengt natuurlijk extra kosten met zich mee.
Websites doen het op smartphones en zeker op tablets in de meeste gevallen prima, maar de kleine schermen van telefoons brengen met zich mee dat ze er vaak redelijk eenvormig uitzien. Alleen een creatief gebruik van design met behulp van afbeeldingen kan daar variëteit in brengen.
Maar toen kwamen de apps, die er vaak gelikt uitzien en apps werden ‘hot’. In tegenstelling tot een website, is een app een programma dat je moet downloaden. Vaak is de inhoud ook offline te bekijken, voor zover het statistische content betreft waar je als gebruikers verder interactief niet veel mee kan. Online biedt een app de mogelijkheid om pushmeldingen sturen naar de gebruikers – op voorwaarde dat zij daarmee akkoord zijn gegaan.
Een app die dezelfde informatie biedt als een website heeft weinig zin. Waarom zou je iets tweemaal laten maken voor hetzelfde resultaat? Een app is waardevol als die is toegespitst op een bepaalde dienst, of actie, of om de gebruikers speciale voordelen te bieden. Maar er is een probleem: de app-overkill. Een Amerikaans onderzoek wees uit dat de meeste mensen van de gemiddeld 40 apps op hun telefoon, er maar 18 gebruiken – waarvan slechts vijf regelmatig. Social media apps – Facebook, Instagram, Tiktok, Snapchat, Twitter – en games zijn veruit het populairst. Retail en e-commerce apps blijken verrassend slecht te scoren – slechts 2.6% van de respondenten in het onderzoek gaf aan die vaak te gebruiken. Overigens worden die per sessie gemiddeld wel het langst gebruikt.
Een app is dus in de meeste gevallen voor bedrijven en organisaties weinig zinvol. Tenzij je kunt terugvallen op een landelijke organisatie, zodat de kosten worden gedeeld. Want dat is misschien nog het grootste probleem – het kost aardig wat om een goede app te lanceren en in de lucht te houden.