Wat vliegt de tijd. Ik weet nog hoe ik in 1995 de eerste website voor ons bedrijf in elkaar zette. Terugblikkend zag het er niet uit natuurlijk, maar wat een mijlpaal in de bedrijfsvoering was dat. Het registreren van onze domeinnaam, destijds geregeld via HollandOnline aan de Valkenburgseweg – herinnert u zich dit bedrijf nog? – kostte toen maar liefst 1.000 gulden. Niet dat we ooit een nota zagen, maar dat is een ander verhaal. En ik weet ook nog hoe ik misschien een jaar later op vakantie een internetcafé in Portland, Oregon, binnenstapte niet alleen om de email te checken, maar ook om gewoon eens in den vreemde naar je eigen website te kijken. Het voelde toen als een bizarre ervaring. Duizenden kilometers van huis, zag je op een schermpje je eigen bedrijf. We bestaan!
Hoewel onze sites destijds niet zo waren opgezet, zag je in deze pionierstijd nog veel websites die de teksten vrolijk van links naar rechts op het scherm uitvulden. Wat maakte dat toen ook uit, we zaten allemaal met kleine 640×480 monitors onze ogen te verpesten, dus dat viel wel mee. Maar toen kwamen de 800×600 schermen, en hou je vast – schermen met een resolutie van maar liefst 1024×768 pixels! En wie toen nog een site had waar de tekst werd uitgevuld, zat met een probleem. De bezoekers moesten er met brood en koffie voor gaan zitten om een zin van de ene kant van de monitor naar de andere kant goed te kunnen lezen.
Professionele webbouwers maakten sites toen al lang met vastgestelde afmetingen, die waren afgestemd op de meest gangbare beeldschermresoluties. Soms kon dat nog wel eens fout gaan natuurlijk. Wij hadden een bedrijfswebsite gemaakt voor een klant, die kampte met een enigzins beperkt gezichtsvermogen. Toen ik eens bij hem thuis kwam zag ik daar een kolossaal beeldscherm die op een zeer hoge resolutie was ingesteld. Dat scherm had hem duizenden euro’s gekost, de tijd van goeie monitors voor een paar honderd euro zou nog lang op zich laten wachten. Maar ik schrok van wat ik zag. Ergens linksboven in dat scherm zat een soort vlek. En dat was zijn website….
Hiermee kom ik dan eindelijk op mijn onderwerp. Een website die zich aanpast aan het gebruikte scherm is altijd een wens geweest, die lange tijd eigenlijk maar moeilijk viel te realiseren. De enige methode die je hier had, en die een visueel aanvaardbaar resultaat zou laten zien, was om een site gewoon op verschillende formaten te maken. Met een script moest dan worden vastgesteld op welke resolutie een bezoeker keek, zodat hij dan de juiste site kreeg voorgeschoteld. Maar dat was natuurlijk te omslachtig en te duur. En bovendien zat je altijd met de afbeeldingen die dan weer niet klopten.
De tijden zijn veranderd. Mensen kijken op een laptop, een desktop, op een tablet en op hun smartphone, en dan nog in allerlei verschillende resoluties. Natuurlijk, op tablets en smartphones kun je ook scrollen en vergroten en verkleinen, maar zou het niet mooi zijn als een website zich echt aanpast? Nu kan dat dus wel, zonder al teveel problemen. Een ‘responsive’ website heet dat. Kijk maar eens op onze nieuwe site seashore.nl of op zalmhuissteur.nl. Resize je browser, kijk op je smartphone. Natuurlijk, dat kan alleen met nieuwe websites. Maar als het tijd wordt om de site schermproof te maken, is dat nu geen probleem meer.