Spam. Het blijft een beladen onderwerp. Niemand wil spam. Toch maken veel bedrijven zich er, meestal te goeder trouw, met hun e-mail nieuwsbrief schuldig aan. Maar ik hoor het je zeggen, een nieuwsbrief is toch geen spam? Nou, dat ligt er nog maar aan. Want uiteindelijk is alle ongevraagde mail gewoon spam.
De Nederlandse Telecommunicatiewet en de Code Email zijn duidelijk. Je mag alleen marketing e-mail sturen aan ontvangers die daar uitdrukkelijk toestemming voor hebben gegeven. De enige uitzondering vormen bedrijven of personen waar je een “bestaande klantenrelatie” mee hebt. Maar let op, iemand die al geruime tijd niets meer van je heeft afgenomen, is geen klant meer. Verder mag je alleen mailen als het onderwerp duidelijk betrekking heeft op de geleverde producten of diensten. Een autodealer mag bijvoorbeeld best over een trekhaakactie mailen, maar het aanprijzen van de caravans van een bevriende kampeerspecialist is een stap te ver.
De mail moet ook aan enkele voorwaarden voldoen. In het kort: een duidelijke afmeldmogelijkheid en het vermelden van contactgegevens van de afzender. Verder mag de mail, inclusief attachments, niet groter zijn dan 150 kb. En het is gepast om geen foto’s in te voegen, maar om de afbeeldingen te linken aan foto’s op een externe server. Daarmee zijn ze toch direct zichtbaar.
Maar wat maakt het allemaal uit, zul je wellicht denken. De OPTA kan boetes uitdelen, en zal in de meeste gevallen bij klachten eerst alleen waarschuwen. Dat is jouw risico. Maar voor je hosting- en je breedbandprovider bestaat er ook een gevaar en daarom is het tegenwoordig meestal al niet meer mogelijk om een mail aan tientallen mensen tegelijk te sturen. Providers lopen namelijk het risico dat hun IP-adressen op zwarte lijsten komen te staan. Ik zal het even uitleggen. De meeste providers kijken in de databases van zogeheten Realtime Blackhole Lists (RBL’s), zoals Spamhaus en Spamcop, of een bepaald IP-adres – van uw computer, netwerk, router of de mailserver waar je gebruik van maakt – als verdachte spammer staat vermeld. Soms zijn daar maar één of enkele klachten voor nodig. En dan kan dat IP-adres geen mail meer verzenden en vaak ook niet ontvangen. Als dit het IP-adres is van de mailserver van je provider zijn de rapen gaar. Want dan zijn alle internetdomeinen de klos die datzelfde IP-adres delen. Je begrijpt, dat kan tot schadeclaims leiden die dan bij jou terecht komen. Dat geldt dan weer niet als je je eigen IP-adres hebt, maar de meeste websites maken gebruik van een gedeelde IP.
Maar er is een simpele en tegelijk goedkope oplossing. Er zijn diverse e-mailmarketing diensten die voortreffelijke service leveren tegen vaak lage kosten. Soms kun je zelfs van een gratis account gebruik maken. Bij zulke diensten – zoals ConstantContact, Mailchimp en MadMimi, maar er zijn ook Nederlandse diensten – kun je online je e-mailnieuwsbrief in je eigen huisstijl samenstellen, voorzien van je eigen e-mailadres. Deze diensten verzenden elke mail razendsnel één voor één, en beschikken bovendien over een groot aantal verschillende IP-adressen. Daarbij leveren ze vrijwel allemaal gedetailleerde statistieken, waarmee je precies kunt zien wie je e-mail heeft geopend, en op welke links zij hebben geklikt. Waarom zou je dan moeilijk gaan doen om het allemaal zelf te willen verzenden? Met alle risico’s die daar aan vastzitten? Wij vertellen je hier graag meer over.