We hebben in het verleden al diverse keren over Google en zoekmachinepositionering geschreven. Het blijft een ‘hot issue’. Om zo goed mogelijk voor de dag te komen bij Google en Bing moet een website aan een aantal voorwaarden voldoen: voldoende relevante tekst, goed op de pagina afgestemde titel en naam, foto’s voorzien van relevante tags, een website die goed op mobiele apparaten zichtbaar is. Tot zover de theorie. Maar is dit een garantie dat iemand die bepaalde zoektermen intikt dan ook jouw pagina te zien krijgt? Dat is een ander verhaal.
In de eerste plaats heb je de betalende bedrijven die via Adwords bij Google een plekje bovenin de lijst weten te bemachtigen. Maar daarnaast concurreer je met tal van andere websites die waarschijnlijk net zo goed hun best doen om zo hoog mogelijk in Google tevoorschijn te komen. Maar er is ook nog een ander en groter probleem, waarvan maar weinig mensen op de hoogte zijn. Google houdt net als Facebook gebruikersprofielen bij om op die manier niet alleen advertenties, maar ook gerichte zoekresulaten te laten zien. Hierdoor kan Google resultaten tonen waarvan het vindt dat die het beste bij je passen. De website Franknews heeft hier onlangs aandacht aan besteed. Dat artikel lees je hier.
Op zich zou dit niet zo’n probleem zijn, als Google en Bing hun profielen niet zouden kunnen manipuleren op verzoek van marktpartijen. Dat werkt zo: een autofabrikant kan Google vragen om tegen betaling bepaalde resultaten te laten zien als je bijvoorbeeld zoekt naar leasetarieven. In plaats van de objectieve informatie die je verwacht, krijg je links naar websites met de aanbiedingen van die fabrikant, en dan ook nog eens ‘toevallig’ met modellen in de prijsklasse waarin je aan het zoeken bent. Afgezien van het feit dat je dit niet verwacht van een zoekmachine, toont het weer aan hoe moeilijk het is om hoog in de lijst bij Google en Bing te komen.
Dat er hier iets vreemds aan de hand kan zijn, constateerden we overigens zelf enkele jaren geleden al. Samen met iemand die 20 kilometer verderop zat, voerden we gelijktijdig dezelfde zoekopdrachten uit. En we kregen verschillende resultaten te zien.